11.1.2012

Ruokailustani - aamupalat ja välipalat

Lupasin jossain viime vuoden puolella katsella näitä syömisiäni ja kuvailla teille satunnaisesti ruokiani ja mitä syön eli millä se paino on pudonnut ja vaikuttaa (onneksi) edelleen putoavan. Omalla osalla suurimpana edistysaskeleena on ollut aamupalan nauttiminen. Vuosikausiin en saanut mitään aamupalaa syötyä ja vasta nyt parin vuoden aikana olen sellaisen tottunut syömään. Nytkin tosin vasta töissä (eli olen ollut vajaa kaksi tuntia hereillä). Kuulun ihmisiin, jotka eivät yksinkertaisesti saa syötyä mitään heti herättyään, joten siksi itselleni sopii aamupalan nauttiminen sen jälkeen kun olen saanut takin pois päältä töissä ja istuttua avaamaan konetta.


Tämä on edelleenkin se yleisin aamupalani, viili ja kupillinen kahvia. Kahvin väristä voi päätellä, että puolet kahvista sisältää maitoa. Jotenkin siihen kahviin on vaan aamuisin tottunut ja sitä mielellään nauttii sen puolikkaan kupillisen.


Jos sitten on oikeasti nälkä, niin saatan lisätä muutaman riisikakun mukaan. Nämä juustomausteisia. Eihän niissä kaloreita juurikaan ole, mutta ovat ne vaan hyviä silti. Myös multivitamiini poretabletti on nykyisin osa aamupalaani, lähinnä koska olen kuitenkin huolissani siitä, saanko kaikki vitamiinit. Eli se siitä hyvästä vältä E-koodeja päätöksestä, tuossa niitä on kuitenkin, mutta jos nyt edes noin muuten.

Lounaat, ne jotka kuvasin viime vuoden puolella, samoin kuin päivällisetkin olivat ruokottoman epäterveellisiä ja samalla kaikkea muuta kuin itselleni hyvää tekeviä, joten niiden kuvaaminen on vielä kesken. Sen sijaan välipaloista on oikeastaan vaan yksi ja sama välipala joka työpäivä.


Pieni kahvikupillinen (arvioisin sen olevan noin 1,25-1,5dl) turkkilaista jugurttia ja siihen päälle ruokalusikallinen hunajaa. Näillä siis mennään töissä, lounailla syön yleensä samaa kun edellisenä päivällisellä, joten niistä tulossa vielä erikseen kuvia, reseptien kanssa jos näin toivotaan.

Maitotuotteet muodostavat siis suurelta osin aamupalojeni ja välipalojeni rungon, joten ainakaan ei ole kalkin puutetta havaittavissa. En todellakaan sano, että tämä olisi mitenkään kaikille sopiva ruokailutapa, mutta itselleni se sopii. Hinkuan yleensä iltapäivisin jotain makeaa, joten siksi tuota hunajaa tuohon jugurttiin lisään, parempi se kuin moni muu vaihtoehto. Töissä on myös aina olemassa rusinoita, samoin kotona. Olen totaalisen itsetuhoinen rusinoiden kanssa ja saan syötyä niitä puoli pakettia kerralla. Monesti kuitenkin se pieni kourallinen niitä riittää tyydyttämän sen makean himon.

En tiedä onko tästä kenellekään mitään apua, edes siihen viittaavaa siitä, mitä syön ja mahdollisesti jopa miten epäterveellisesti. Suosikkilounaani on nimittäin tähän päälle tomaattikeitto, jonka teen nykyisin itse. Voin koettaa kuvata senkin vielä ja laittaa reseptin teille jakoon.

Tämän "tiukan" ruokavalion jälkeen syönkin sitten hyvällä omalla tunnolla vielä illalla lämpimän ruuan ja mahdollisesti vielä iltapalankin. En siis edelleenkään ole millään sen suuremmalla laihdutuskuurilla, mutta koska lupasin näistä laitella teille tänne tietoa, niin tässä ensimmäinen osa. Koetan muistaa kuvata sen tomaattikeitto-raejuusto lounaani, niin saatte siitä sitten samalla reseptin.

Hyvää keskiviikkoa kaikilla, kerrankin vähän tavallisuudesta poiketen ruuan maailmasta.

P.S. Kuten varmaan olette huomanneet, on blogin päivitystahti hidastunut yhteen merkintään päivässä. Tämä johtuu ihan siitä, että päivittäminen alkoi maistua puulta ja ideoita mistä kirjoittaa ei meinannut löytyä. Siksi päätin, että jatkossa kirjoitan vaan kerran päivässä ja jos on todella tarvetta niin kahdesti. Sain takaisin innon kirjoittaa ja tämä on taas kivaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitoksia kommentistasi, piristävät aina päivääni!