3.3.2013

What is RPG?

On sunnuntai ja on aika syventyä vähän puoleen minusta, joka on pysynyt aika hyvin (ja tarkoituksellakin) poissa näkyviltä. Päätin kuitenkin valoittaa vähän lisää minua, hei se oikeasti tekee muutakin kuin vain puhuu hömpästä tai vääntää koruja, se nimittäin on nörtti. Mutta millainen nörtti? Minä en ymmärrä tuon taivaallista tietokoneista ja kuten eilisestä postauksesta saattoi havaita, niin olen aivan pihalla kamera sanaston suhteen.

Sen sijaan tiedän mitä Qyenyan sana Namárië tarkoittaa, tiedän mitä on ilmiintyminen ja Yönsilmä on kaikkien aikojen suosikki suteni. Ai siis anteeksi mitä? Quenya on toinen J.R.R. Tolkienin kehittämistä haltiakielistä (Sindar on toinen, Quenya näistä kahdesta on se, joka on ottanut valtavasti vaikutteita suomen kielestä) ja Namárië tarkoittaa sananmukaisesti voi hyvin (itse kääntäisin sen suomessa sanoihin näkemiin kunnes kohtaamme jälleen). Ilmiintyminen on täysi-ikäisen velhon tapa siirtyä paikasta toiseen taikuuden avulla J.K. Rowlingin maailmassa, ilmiintyessä ilmestyt paikalle, paikassa josta lähdit olet suorittanut kaikkoontumisen. Yönsilmä puolestaan on Robin Hobbin Näkijän taruissa oleva eläin. Voisi siis tiivistää tämän niin, että olen fantasianörtti ja vieläpä ylpeä siitä.


Olen tainnut parikin kertaa mainita blogin puolella olevani peli-illassa ja tovi sitten kerroin, että kyseessä ovat pöytäroolipelit eli ropet (Role Playing Game eli RPG englanniksi). Pauska esitti toiveen, että kertoisin enemmänkin aiheesta, joten tässä on nyt koetettu selittää, että mitä ihmettä me ihan oikeasti teemme?

Lainataan Wikipediaa: Roolipeli on vuorovaikutteisen kerronnan muoto, jossa osallistujat pyrkivät eläytymään kuvitteellisten hahmojen rooleihin. Niin sanotuissa pöytäroolipeleissä eläytyminen tapahtuu lähinnä keskustelun muodossa. Ennalta määrätyn käsikirjoituksen osuus rajoittuu roolipelissä kertomuksen tausta-asetelmiin ja lähtökohtiin. Juoni muotoutuu ja kehittyy osallistujien vuorovaikutuksessa eräänlaisena improvisaationa.

Roolipeleissä sovelletaan yleensä ennalta sovittua sääntöjärjestelmää. Roolihahmoilla on usein sanallisesti tai numeraalisesti määritellyt ominaisuudet ja taidot. Konfliktitilanteiden ratkeamiseen vaikuttavat tavallisesti sekä pelaajien valinnat, roolihahmojen ominaisuudet että sattuma, jota usein edustaa noppa (tai useampi). Yleensä roolipeleissä on pelinjohtajaksi kutsuttu henkilö, joka on suunnitellut kertomuksen lähtökohdan ja taustat sekä ohjaa kertomuksen sivuhahmoja.

Kansankielellä? Ensin joko teet itse hahmon yhdessä pelinjohtajan kanssa. Ketteryys, nopeus, voima, ihmistuntemus ja muut hahmon olennaiset taidot pääasiallisesti "arvotaan" eli heitetään nopalla tai useammalla. Sen jälkeen hahmon voi jättää sellaiseksi tai kuten itse kovin monesti mielelläni teen kehitän taustatarinaa. Yksi hahmoni rakastaa tanssimista, toinen on tuittupää. Luonnetta jolla pelata, luonnetta ja taustaa jolla perustella hahmon tekemisiä jatkossa.


Sen jälkeen lähdetään heittäytymään seikkailuun jonka pelinjohtaja on keksinyt. Pääasiallisesti he joutuvat improvisoimaan mennessään ja samalla luodaan maailmaa enemmän ja enemmän. Ai mitä maailmaa? Niitä on useita, kuten on kirjojakin. Maailmat on luotu Hobittien ympärille samoin kuin Tähtien Sotien maailmaan. On myös maailmoja, jotka on tehty pelkästään roolipelejä varten. Niin sanotusti suurin, kaunein, vanhin ja legendaarisin lieneen Dungeons & Dragonsin maailma. Minusta ainakin.

Mihin nämä pelit pohjaavat? Armeijaan ainakin käsittääkseni. Sotilaita on koulutettu erilla peleillä useamman sata vuotta jo. Ropeissa pelaaja siirtelee yhtä hahmoa, omaansa. Ei kokonaista joukko-osastoa.


Mikä minua sitten viehättää näissä? Heittäytymisen mahdollisuus ja mahdollisuus nähdä eri maailmat totaalisen eri näkökulmasta. Mahdollisuus perustella asioita ihan eri näkökulmista. Eläytyä rooliin, jollaiseen ei tosimaailmassa ole mahdollisuutta. Jos totta puhutaan, niin nykyisessä työssäni ropeista on ollut vain hyötyä. Osata perustella oma näkökulmansa, osata vastata kysymykseen "miksi?" useammastakin kannasta. Samalla kuitenkin ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa, vaikka olisinkin totaalisen eri mieltä. Monet näkökulmat antavat perspektiiviä ja ennen kaikkea, mikä on parempi tapa nollata aivot työpäivän jälkeen kun heittäytyä muutamaksi tunniksi tulevaisuuden huikeaan maailmaan. Unohtuvat kyllä niin kökkö työpäivä kuin kaikki muutkin maailman murheet.

En tiedä vastasiko tämä kysymykseen mitä ropet ovat ja miksi itse pelaan. En tiedä saako tästä tekstistä irti mitään. Toivottavasti ainakin pienen selvennyksen siihen, millainen olen vapaallani ja blogin ulkopuolella. Vähän valoitusta lisää siihen, millainen nörtti täältä oikeasti löytyy.

Sitten ihan pieni mainostus, yhdestä kesän huipputapahtumasta: Haluatko tietää enemmän roolipelaamisesta? Tutustua ja kokeilla? Tule Ropeconiin.

Oletteko koskaan edes kuulleet ropeista? Vaikuttivatko ne ihan pöhlöltä tavalta viettää vapaa-aikaansa?

Aurinkoista sunnuntaita!


Role playing game? What? Well, one of my dearest hobby. Yes, I'm geek. Surprised? I would't be. More about RPG here.

Have a sunny Sunday! Hope you are all well!

7 kommenttia:

  1. Olipa mielenkiintoinen postaus aiheesta, josta en tätä ennen tiennyt mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääosin ajattelin, että tämä on monelle täysin uusi aihe :)

      Poista
  2. I'm not really very fond of these kind of games!! ;-)
    xoxo
    Patricia

    http://misstoptenimage.blogspot.com

    VastaaPoista
  3. Kiitos :). Onko tässä joku pelilauta vai käytetäänkö sanoja ja mielikuvitusta? Nuo kaikki erilaiset nopat jäivät hämäriksi :). Oispahauska joskus kokeilla, taitaa vaatia pelinjohtajalta suurta työmäärää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelilautaa ei ole, sanoilla ja mielikuvitukselle pelataan. Paperille saatetaan toki piirtää nopeasti karttaa tyylillä "te olette nyt tässä, pahikset on tässä ja teidän pitää päästä tänne" mutta se ei mitään piirtämisen taidonnäytettä ole :) Hahmojen tiedot ovat toki paperilla, ns. hahmolomakkeella.

      Nopilla ratkaistaan monetkin asiat, jos vaikka pelaat velhoa, niin on heitettävä tiettyjen numeroiden alle, että loitsusi onnistuu. Jos mogaat ja heität luvun yli niin pelinjohtaja määrittelee eikö loitsu vaan toimi vaan loitsitko jotain ihan päättömyyksiä. Pääosin käytössä ovat kymmensivuiset ja kuusi sivuiset nopat. Noita vaan saa tuommoisissa hauskoissa seteissä joissa on seitsemän erilaista noppaa per setti.

      Enemmän se vaatinee, minusta ainakin, maailmaan perehtymistä ja lukemista sekä ainakin omasta näkökannastani katsottuna paljon mielikuvitusta.

      Poista
    2. Aivan, tuota minäkin mietin. Hauska olisi joskus kokeilla. Dexit on ainoa pelaamani peli, joka ees vähän muistuttaa ropea.

      Poista

Kiitoksia kommentistasi, piristävät aina päivääni!