19.6.2017

Raskausajan pelastajat


Lapsi on tila sydämessäsi jonka et tiennyt olevan tyhjä.

Raskaus on edennyt täällä hiljalleen jo viimeiselle kolmanneksen alkupäiviin saakka ja tässä on tullut koettua jos jonkinmoista kremppaa. Vaan sehän ei tarkoita, etteikö niihin vaivoihin olisi useampaakin vippaskonstia jotka on opittu tavalla tai toisella. Pääosin apuna ovat olleet muiden blogit ja youtube jos mikä on auttanut kummasti. Ajattelin siis muutaman näistä vinkeistä jakaa, joka ensimmäinen liittyy ruokailuun:

Lisää kuitua ja vettä:

Söin aika vähähiilarista ruokaa ennen raskautta ja hiljalleen olen väkisin oppinut syömään kuitujalisää. Aavistus mysliä aamujugurtin sekaan jossa entuudestaan on jo vadelmaa. Samalla mukaan on päässyt hapankorppu pääosin aina juustolla ja kurkulla. Lounaalla säännön mukaisesti koitan saada syötyä myös riisiä tai perunaa ja sama toistuu uudelleen päivällisellä.

Tietysti jos syö muutenkin leipää/riisiä/pastaa/perunaa/vastaavaa niin samaa ongelmaa tuskin on, mutta näin kun en ole oikeasti sitä kamalasti syönyt niin kyllä tässä on saanut opiskella millä sitä saisi ruokavalioon mukaan. Pääsosin jotta ei olisi nälkä siis tämä kuidun lisääminen. Kaura on oma suosikkini jota lisätä, niin vatsa ei pääse turpoamaan pahasti.

Veden juonti on tärkeää muutenkin, mutta se on tuntunut vielä tärkeämmältä tällä hetkellä kun keho koittaa ylläpitää parhaansa mukaan myös lapsenkin nestetasapainoa ja vedessähän tuo lilluukin. Joten työpöydälle kannu ja kotona koko ajan vesimuki vieressä. Olen lopulta huono juomaan vettä vaikka kuinka koittaisin muuta väittää, niin kyllä täällä on mietitty jo kaikki kikat. Toimivin on pitää kotonakin vesikannua ja mukia vieressä.


Kuivuvan ihon pelastajat:

Minulla on olemassa herkkä iho ja jo ensimmäisellä kolmanneksella, ennen kuin raskaus edes näkyi mihinkään niin alkoi ihoni kuivumaan. Kokeilin erilaisia perusrasvoja, mutta mikään ei tuntunut auttavan kunnolla. Kunnes sitten hermostuksissani päätin kokeilla oliiviöljyä. Se olikin sitten siinä, aamusta ja illasta oliiviöljy iholle niin kutina on kadonnut. Jotain ihon kuivuudesta kertoo sekin, että öljy ei todellakaan jää ihon pinnalle vaan katoaa ihon sisälle hyvin nopeasti tällä hetkellä.

Toinen on suihkussa käytettävä vauvaöljy. Viimeisenä kaikkien pesujen ja vastaavien jälkeen vielä vauvaöljy ihoon niin saa sitäkin kautta kosteutta. Kumpikin näistä kokeiluista meni idealla: tuleepahan muutakinkäyttöä jos ei toimi itsellä. Näemmä toimii, eikä hinta ole mikään päätä huimaava.

Turvonneet jalat ja jatkuva kuumuus:

Ikävin vaiva on kehon turvotus johon auttaa se veden juonti ja riittävä kävely. Totuus on kuitenkin, että eivät nekään kaikkea pelasta. Hiljalleen jokainen mahdollinen keino on otettu käyttöön tämän helpottamiseksi. Pidän jalkoja koholla tai edes vaakatasossa niin usein kun voin. Koitan hieroa pohjeita säännöllisesti ja mies hieroo jalkoja liki joka ilta että neste saadaan liikkeelle.

Käyttöön on myös otettu niin tukisukkahousut kuin tukisukatkin. Toki kaupasta saatavat sellaiset, Prismasta ja Lindexiltä olen omiani hakenut ja ihan ovat toimineet. Muutamat lentokentältä ostetut ovat myös olleet käytössä. Sen suurempaa ihmettä en näihin ole löytänyt ja olo on kohtalaisen tukala aika ajoin, mutta tilaipäinenhän tämä tila on. Alimman kuvan piparminttusuihke on myös auttanut jonkin verran, se kulkeekin mukana ja tulee suihkittua pahempina hetkinä koipuun vaikka sukkien läpi.

Kasvava vatsa aiheuttaa myös jatkuvaa kuumuutta. Tuulettimat ovat olleet kovassa käytössä ja se onkin se paras mahdollinen tapa ainakin itselleni saada vähennetyä lämpöä. Toki myös se, että järjestäen kieltäydyn pitämästä etenkään huonolaatuisia tekokuituja on auttanut. Pellavahousut ovat pelastaneet tähän mennessä lämpimimmät päivät.


BellyBelt:

Tämä on oman raskauteni ja vaatekaappini totaalinen pelastaja. Saan pidettyä edelleen omia housujani pääosin vaikka ajoittain kaivankin ne ainoat äitiyshousut kaapistani. Bellybelt on tilattu Brittien Amazonista ja auttaa kyllä ihan valtavan paljon siihen ettei ole tarve investoida muihin housuihin.

Paitojen osalta ostin kolme toppia ja kaksi t-paitaa joilla on menty kohtalaisen hyvin. Ostin myös kolme semmoista tuubia, joilla jatkaa helmaa. Näiden yhdistelmällä ja ahkeralla pesemisellä kaikki muu onkin sitten melkein omasta vaatekaapista. Muutama mekko ovat mallia äitiys ja muutama puolestaan muuten toimivia, mutta kohtalaisen edullisella olen kuitenkin onnistunut selvämään. Ideana vaatteissa on ollut, että niitä voisi kaikkia pitää vielä raskauden jälkeenkin - pitkäänkin. Tosin tiedostan kyllä, että todennäköisesti kurotan samantien kun mahdollista kohti kolmea laatikkoa vaatekaapin ylähyllyllä jonne on säilötty vaatteet ennen raskautta.

Jakuissa taas käytössä ovat enää ne vyötärömalliset ja bolerot. Toimivat töissä riittävän hyvin. Pidemmät jakut alkavat näyttämään hiljalleen tyhmiltä omaan makuuni tämän pallon kanssa, joten parempi vaan mennä lyhyemmillä, ne kun tuntuvat sopivan vaikka vatsa kasvaakin.

Yöuni:

Ai mikä? Tunnun joko nukkuvan 10h putkeen tai en nuku ollenkaan. Raskaustyyny on auttanut selän kanssa, mutta tasaista unta se ei ole tuntunut takaavan. Saatan herätä 04:45 kuten tänä aamuna ja olla äärettömän priteä. Tai saatan nukkua kasiin saakka ja silti ylöspääseminen on vaikeaa. Siihen en ole löytänyt en sitten niin mitään keinoa. Ei voine kun vaan syyttää hormoneja. Jos jollain on tarjoilla kikka siihen miten yöuni olisi tasaista niin kuulisin mielelläni.

Sellaisia vinkkejä ja kokemuksia täällä.

Aurinkoista maanantaita ja upeaa juhannusviikkoa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitoksia kommentistasi, piristävät aina päivääni!