Ajatuksia keväästä 2020


Sitten tulivat valkoiset kesäillat.

Toukokuualkaa olemaan jo pitkällä ja se tarkoittaa että kesän ensimmäinen kuukausi kesäkuu lähestyy vääjäämättä. Itselleni kevät tuntuu menneen hujauksessa ohi, oli asioita joita suunnittelin tekeväni mutta joita en sitten lopulta tehnyt. Sellaisia jotka peruuntuivat kun kaikki suljettiin mutta myös sellaisia joita ajattelin tekeväni kun olisin kotona ja "aikaa on enemmän". Ei se ihan niin mennyt. En ole ehtinyt tekemään puoliakaan siitä mitä ajattelin tekeväni, aikaa ei todellisuudessa ole juurikaan sen enempää. Toisaalta olen tehnyt asioita joita en ollut ajatellut että tekisin, jotka vielä pari kuukautta sitten tuntuivat täysin utopistisilta ajatuksilta.

Olen leiponut leipää. En montaa kertaa mutta muutaman kuitenkin. Löysin helpon gluteenittoman leivän ohjeen jota seuraamalla olen saanut itselleni oikeasti hyvää ja maittavaa leipää. Kaupastakin toki saa, mutta tämä on ollut itselleni sellainen työvoitto. Osaan siis sittenkin leipoa. Kerran tein myös sämpylöitä, ne ovat kyllä todella hyviä, mutta niitä tuli syötyä vähän liiankin monta.

Olen muutenkin kokeillut erilaisia reseptejä, tein sen verran hyvää pinaattilasagnea että totesin tekeväni sitä uudelleen. Moni muukin ruoka on päätynyt reseptikansioon. Niin, minulla on nykyisin myös reseptikansio jonne kerään siististi eri välilehtien taakse niitä omia suosikkejani.


Olen istuttanut parvekkeelle yrttejä ja kukkia. Olen viettänyt toissa viikonlopusta pari tuntia istuttaen, jatkoin samaa koko viikon ja viime viikonloppuna hain sitten lisää yrttejä. Nyt alkaa olemaan jo puutarha kotona, jos ei muuta niin ainakin parvekepuutarha. Muutama kukka löysi paikkansa, mutta ennenkaikkea siellä on nyt hyötykasveja. On tomaattia ja avomaankurkkua, jos siemenestä saakka istuttaminen vain onnistuu niin siellä on myös salaattia ja pinaattia. Aika näyttää miten ne menestyvät. Onko teillä halua nähdä kuvia parvekkeesta?

Olen virkannut enemmän kuin koskaan olen mitään käsitöitä tai askartelua yhteensä tehnyt. Olen tehnyt lukemattomia tiskirättejä, mutta myös ensimmäinen pieni kassi on valmistumassa. Virkkaamisen tahti on hidastunut, mutta selvästi tämä työ kuitenkin edistyy. Itse kassiosa valmis, vilä on kiinitettävä sinne sisävuori ja kahva, tein siis virkkaamalla vain kauniin ulkokuoren. Olen tehnyt myös lapselle kesähattuja kaksin kappalein, pieniä virkkuutöitä jotka etenevät hiljalleen. Seuraavaksi pari isompaa koria mahdollisesti. Ehkä näitä virkkausjuttuja voisin joku päivä esitellä. Myös mekko on lapselle tekellä, tosin varuksi mallia josta voi tehdä tunikan ensi vuonna jos into virkata laskee.

Se mikä ei ole yllättänyt ollenkaan oikeastaan on se määrä jonka olen kävellyt. Ulkoilen paljon, enemmän kuin aikaisemmin. Kun sitä hyötyliikuntaa tulee vähemmä kotona istumalla olen tietoisesti tehnyt kävelyitä siihen päälle. Olen nauttinut valtavan kauniista keväästä mutta lähtenyt ulos myös räntä ja raesateen keskellä.

Edessä on kesä jolloin teen todennäköisesti hyvin eri asioita kuin mitä olin ajatellut tekeväni. Olin ajatellut mennä reissuun perheen kanssa. Olin ajatellut tekeväni monia asioita joita en nyt voi tehdä, mutta silti on useampia joita voimme tehdä. Edelleen mökille saa mennä ja siellä puuhailla, reissata voi kotimaassakin ja täällä on vaikka mitä kivaa ihan lähiseuduillakin tekemistä. Varmasti koetetaan mennä ja tehdä aktiivisesti vähän lähiseutumatkailua ajatellen, Espoon saaristo on kaunis, Hankoon tekee hyvin päivä retken ja Porvoon vanhakaupunki on kaunis sellaisenaankin. Kivoja leikkipuistoja varmasti löytyy läheltäkin.

Kaikkineen kevät on menneyt heilahdellen, on hyviä ja on huonoja päiviä. On päiviä kun en haluaisi lähteä kotoa mihinkään ja on päiviä kun energiaa on vaikka muille jakaa. Hiljalleen kuitenkin tuntuu löytyvän se oma tapa toimia tässä arjessa, samalla kuitenkin pienikin poikkeama tuntuu aiheuttavan todella paljon stressiä. Vaan sellaista se on, aaltoliikettä edes takas hiljaksiin, kevät 2020.

Aurinkoista sunnuntaita!


Kommentit

  1. Kaikkea ihanaa olet siellä puuhastellut. Ehdottomasti haluan nähdä parvekkeen ja niitä sinun virkkaushommia myös.
    Kaunista sunnuntai-iltaa sinulle Satu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää ottaa kuvat partsista siis jossain vaiheessa vielä. Sitä kun instaan laittaa storyn puolelle joka viikko niin ei meinaa osata tänne enää laittaa. Virkkauksia jonkun verran on, katsotaan uskallanko laittaa ne, vielä en mielestäni ole riittävän hyvä 😊

      Poista
  2. Mukava kuulla, että olet löytänyt paljon kivaa tekemistä tänkin keväänä. Itse en suunnitellut tekevä mitään erityistä, koska olen käynyt työssä normaalisti ( en siis etänä ), mutta olen silti huomannut puuhastelleeni kotona hieman enemmän kuin tavallisesti, sillä vapaalla en ole voinut tehdä samoja asioita kuin aiemmin. Kevät on kuitenkin ollut ihan mukava, mitä nyt välillä on ahdistanut ja pelottanutkin.

    Ihanaa alkavaa viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta tuo, että kun menoja peruuntuu on jäänyt aikaa tehdä muuta kotona. Saman olen huomannut kyllä.

      Ihanaa viikon jatkoa ❤️

      Poista
  3. Ehkä tämä kevät pn saanut meistä esiin uusia, puoli, luovempia sellaisia kun ei ole päässyt kodin ulkopuolella juuri puuhastelemaan.
    Onneksi edessä on pitkä kesä, ihanaa toukokuun loppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luovuus on kyllä monella lähtenyt hyvin kukkimaan kevään aikana ja moni tuntuu tekevän asioita joille normaalisti ei ole yhtä paljon aikaa.

      Ihanaa viikon jatkoa ❤️

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitoksia kommentistasi, piristävät aina päivääni!