Kulutustottumuksista

Shoppaus tekee onnelliseksi!

Ne teistä jotka on seurannut blogia pidempään tietää, että oli aika kun shoppasin paljon paljon enemmän kuin mitä teen nyt. Pohjimmiltani olen materialisti ja se on näkynyt ostoskäytöksessä jo monta vuotta. Se on kuitenkin samalla sellainen asia, jota olen aktiivisesti ja jatkuvasti pyrkinyt itsessäni muuttamaan. Olen vuosikausia koettanut muuttaa sitä omaa tottumusta ostaa vaatteita, sisustustavaraa ja asusteita.

Omalla kohdallani shoppausta voisi verrata lohtusyömiseen. Jos oli paha mieli, menin shoppaamaan, jos onnistuin jossain, palkitsin itseni shoppaamalla. Käänsin oikeastaan aivan kaiken mahdollisen tunnesyömisestä siihen, että lohdutin ja juhlin shoppaamalla.Tähän liittyy kiinteästi se, että vuosikausia mun haaveena on ollut walk in closet, siis huone jossa olisi rekkitolkulla vaatteita. Rekkitolkulla sellaisia vaatteita joihin pukeutua joista nauttia. Edelleen yksi mun suosikkini on katsoa YouTube videoita joissa tällaisia vaatehuoneita luodaan ihmisille joilla on sinne myös täytettä. Mä kun en ole ihan varma olisiko mulla enää kaappiinj oikeasti laittaa mitään.

 

Suurin syy joka mulla laukaisi muutoksen siihen miten teen ostoksia on ollut raha. Olisi hienoa ajatella, että muutoksen sai aikaan ideologia kestävätä kehityksestä, mutta tämä ei kuitenkaan ole se tilanne ollut, joten en sitä myöskään lähde sanomaan että näin olisi. Mulla nimittäin ei ollut sitä walk in closettia, eikä mulla ollut myöskään varaa ostaa asuntoa jossa sellainen olisi ollut, se kun olisi tarkoittanut omakotitaloa ja alue jolta taas haluttiin asunto ei todellakaan ole sen hintaista että olisi ostettu omakotitalo.

Tämä kaikki sitten tarkoitti sitä että mulla oli eteinen, makuuhuone, työhuone, aivan kaikki paikat täynnä vaatteita jotka kaiken päälle oli vielä kehnoa laatua. Ostin siis ennenkaikkea määrää enkä laatua. Se oli myös asia johon halusin ehdottomasti että tulisi muutos. En halunnut katsella sitä tavaramäärää mutta en myöskään halunnut että vaate kestää vain hetken. Musta oli ihana pukeutua niihin vaatteisiin jotka kesti pitkään ja tuntui hyvältä päällä, sellaisia vaatteita oli kaapissa aika vähän. Suurin osa oli pikamuotiketjujen suoraan sanottuna roskaa.

Joten siinä samalla kun lähdin etsimään omaa tyyliäni niin lähdin karsimaan myös vaatekaappi ja tein sitä todella kovalla kädellä. Karsin vaatteita elämäntapamuutoksen myötä aina vaan uudelleen ja uudelleen. Teen sitä itseasiassa edelleen. Suurimpana syynä tehdä edelleen on se että kroppa on edelleen muuttuvassa vaiheessa, edelleen salitreeni tuottaa tulosta. Mä kuitenkin haluan että mun vaatteet istuu, mutta se ei tarkoita että olisin valmis ostamaan huonoa laatua. Suurin syy miksi preferoin käytettyä on se, että saan istuvia vaatteita, mutta samalla myös uniikkeja vaatteita itselleni. Kotimaisen suosiminen taas johtuu siitä että haluan säilyttää ne kotimaiset valmistajat. Haluan laatua joka kestää ja johon pukeutua vuosikausia.

Yksi syy muutokselle rahan ohella on aika. Shoppailu vie oikeasti aikaa ja kun sitä aikaa vie myös liikunta, ystävien näkeminnen ja ennenkaikkea perhe ja lapsen kanssa olo niin ei sitä aikaa vaan yksinkertaisesti jää sille shoppailulle samalla tavalla.

Vaadin myös vaatteelta enemmän, haluan laatua ja haluan että se kestää. Uusimpana valtauksena nyt hiljalleen vintage puoli, harkiten mutta sieltä niitä ompelijalla teetettyjä klassikoita sitten vasta löytääkin.

Kyse ei ole siitä, ettenkö nauttisi shoppaamisesta edelleen, tottakai nautin. Musta on ihana saada uusia vaatteita ja asusteita. Mä vaan ostan niitä huomattavasti harvemmin kuin aikaisemmin. Se tämän postauksen ideakin on, harvemmin, parempaa laatua ja harkiten. Se ei tarkoita etteikö siitä shoppailusta saisi silti nauttia, se vaan ei ole enää yhtä tärkeää.

Millaisia muutoksia kulutustottumuksiin jotkut elämänmuutokset on tuoneet sun elämään?

Postauksen kvuat on otettu syksyllä 2020

Kuvaaja: Teemu Salminen

Kommentit

  1. Rahan vähyys on tehnyt sen, että yhä enemmän teemme hankintoja kierrättäen. Vaatteet eivät ole se ykkösjuttu, mutta tykkään ostaa sellaisia vaatteita, joissa minun on hyvä olla ja joissa tulen viihtymään pidempään kuin vain pari käyttökertaa. Sellainen walk in closet ois ihana, mutta ei minulla olisi sinne tarpeeksi vaatteita.
    Ihanaa sunnuntaita sinulle Satu <3

    VastaaPoista
  2. Minulla vaatteiden ostaminen väheni entisestään siinä vaiheessa, kun siirryin töissä toiseen työtehtävään, johon ei enää kuulunut asiakastapaamisia. Samaan aikaan siirryin töissä entistä rennompaan vaatetukseen. Jakut, paitapuserot, suorat housut ja hameet ovat poistuneet vaatevalikoimastani muutamaa jemmakappaletta lukuunottamatta. Arkivaatekaappi koostuu farkuista, kapeista housuista, neulostunikoista, keveistä neuleista, t-paidoista ja muutamista rennoista mekoista.

    VastaaPoista
  3. Olipas kiva lukea kulutustottumustesi muutoksesta. Minä en ole ostanut uusia vaatteita kahteen vuoteen ilmastosyistä. Pitäisi kuten sinä hankkia vain laadukkaita vaatteita.

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoinen postaus! <3 Täällä on myös taustalla shoppaushulluutta, ihan mielettömästi tuli tuhlattua huonolaatuisiin vaatteisiin ja pikamuotiin nuorempana. Sittemmin onneksi järki on tullut ostoksiin mukaan ihan asusteita myöten ja ostaa mieluummin kotimaista, kestävää ja laadukasta sen sijaan, että ostaa paljon halpaa ja huonoa. :) On ihanaa, kun kengät, laukut ja vaatteet kestävät vuosikausia. <3

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitoksia kommentistasi, piristävät aina päivääni!